Restaurering af Klassisk Tableau. Drømmeslottet
Kunstkonserveringen har stået for den spændende opgave at restaurere Drømmeslottet, skabt af Bjørn Nørgaard i 1979.
Værket kombinerer skulptur og arkitektur og er fremstillet i mange forskellige materialer som cement, træ, bronze, granit, tegl, aluminium, glas, m.m. Det blev udstillet under den 15. version af skulpturbiennalen i Middelheim Museum i Antwerpen i 1979, mens Kunsten i Aalborg erhvervede kunstværket i 1985, hvor det nu er placeret i Skulpturparken.
Drømmeslottet består af mange skulpturelle elementer. Selve slottet er en glaspyramide placeret på en større træstruktur, der står ovenpå 10 opmurede cementsøjler placeret i en sø, som fungerer som en slags voldgrav. Indeni og rundt om pyramiden findes de forskellige skulpturer, som enten er skabt til værket eller skabt før og approprieret til værket.
Indeni pyramiden finder man skulpturen Jason fra 1976, som er Bjørn Nørgaards fortolkning af Bertel Thorvaldsens ”Jason med det gyldne skind” fra 1803. Desuden en større skulptur, der forestiller en trold med horn, der sidder på en stor stol eller trone. Tronen er udført i cement, og selve trolden i glaseret keramik. Indeni pyramiden er det også meningen, der skal være en murerske, en murerspand og en cementsæk, men kun cementsækken fandtes, og var i dårlig stand, da Kunstkonserveringen påbegyndte restaureringsarbejdet.
Udenfor pyramiden er hver af de fire sider flankeret af skulpturer. Alle siderne har en port i midten, som er udført i forskellige materialer. På den første side findes tre stål-flagstænger med flag, en granitport og en hjørnemur. Muren fortsætter på den næste side, som også har en stålport, et cementgitter og to høje betonsøjler. På den tredje side findes små konstruktioner af kampesten, og imellem disse findes en port af birketræ. På den sidste side ses fem mindre formskulpturer i hvid beton, og i midten en kobberport.
Pyramidens top består af en firesiddet konstruktion med spejle. Ovenpå den findes et hvidt ottesidet betonelement med symmetriske ornamenter. På toppen en kuppel i glasfiberforstærket polyester med påklistrede glasfragmenter i en mosaik, og sidste element er et højt kobberspir, der snor sig op til en kugle på toppen.
Som det fremgår, er skulpturerne udført i mange forskellige materialer, og deres bevaringsmæssige tilstand var krævende, da Kunstkonserveringen i 2023 fik opgaven med at restaurere værket. Projektet var derfor omfattende, og der var behov for assistance fra flere faggrupper som murer, glarmester og klejnsmed. Desuden har kunstnerens egne dessiner vedrørende bevaring, materialer og farvevalg været inddraget i restaureringsarbejdet.
Indvendige skulpturer
Hvad angår de indvendige skulpturer, havde Jason-statuen mørke og grønne skjolder særligt på ansigt, arme og det meste af soklen. Den var beklædt med alger, lav, mos og overfladesnavs, der var revner på ben og fødder og afslag på soklen. Desuden manglede et spyd, som statuen oprindeligt bar.
Behandlingen startede med en tørafrensning af hele skulpturen og herefter vådafrensning med dampmaskine og en tandbørste. Der forsøgtes med flydende latex på de mørke skjolder, som viste sig at være en både skånsom og effektiv behandlingsmetode. Herefter blev reparation af afslag og revner foretaget med cement og cementbaseret fugemørtel, og retoucheret med mineralfarver specialudviklet til sten.
Trolden var i en meget behandlingskrævende tilstand med løstsiddende dele, gammelt, dryssende puds, nedbrudte fuger, skjolder og misfarvninger, afslag m.m. Også her begyndte man med en tørafrensning og siden vådafrensning af hele skulpturen. Løstsiddende dele blev sat fast igen med fugelim, cement og mørtel, fuger fjernet og genskabt med kalkmørtel, og den manglende glasur blev rekonstrueret i de rette farver. I samarbejde med en murer blev troldens stol og fodskammel pudset op på ny. Under arbejdet blev der fundet et årstal, 1965, indgraveret på højre side af stolen. Indgraveringen blev bevaret, så den stadig kan ses. For at sikre, at fodskamlen sad bedre fast til stolen, blev det besluttet at armere med tre metalstænger.
Udvendige skulpturer
Drømmeslottets mange forskelligartede udvendige skulpturer bar generelt præg af at have været udsat for skiftende vejrlig igennem årene i form af overfladesnavs, misfarvninger, rust og udtalt lav- og algevækst. Behandlingen bestod i afrensning med forskellige virkemidler som højtryksspuler og facaderens, skalpel og rustfjerner. Fuger i granitporten og hjørnemuren blev fræset og pudset op igen, og kampestenskonstruktionerne måtte have udskiftet al pudsen, da stenene og pudsen faldt fra hinanden under flytning og afrensning.
Drømmeslottets top
Kuplen på Drømmeslottet var også præget af udtalt algevækst på både glasfiber og glas, og der var glasstykker som var gået i stykker eller helt manglede. Der måtte mange forskelligartede værktøjer til at fjerne algevæksten, som særligt under glasstykkerne havde samlet sig i tykke lag. Både børste, stive pensler, spatler og tandlægeinstrumenter var i brug. En lille revne på bagsiden blev udbedret, og de manglende glasstykker suppleret med tilskåret Bullseye-glass.
Det ottekantede bundstykke blev afvasket for snavs og løs maling skrabet af. En manglende betondel og dybe revner blev udfyld med cementblanding, grundet og hele overfladen opmalet.
Endelig, som kronen på værket, skulle spiret blot have rettet en bule ud, så kunne det monteres igen. De manglende murer-genstande oprindeligt placeret i pyramiden skal genanskaffes, og Jasons manglende spyd vil blive genskabt fra kunstnerens værksted.