Prægtige COBRA-vægmalerier restaureret i børnehave
Det hører til sjældenhederne, at en helt almindelig børnehave rummer uvurderlige kunstværker skabt af nogle af Danmarks største og mest banebrydende kunstnere. Men på Østerbro bliver der hver dag tegnet, leget og spist madpakker i rum, hvor værker af Asger Jorn og en lang række andre COBRA-kunstnere kigger ned på børnene.
Det var Asger Jorn, der i 1944 tog initiativ til at dekorere de lidt kedelige hvide vægge i sønnens børnehave, og hev sine venner med ned for at dekorere dem med et kollektivt værk, helt i tidens - og COBRA-gruppens - ånd. De unge kunstnere, der talte navne som Carl-Henning Pedersen, Else Alfelt, Ejler Bille, Agnete Therkildsen, Henry Heerup, Erik Thommesen, Constant og Corneille fik intet honorar for indsatsen. Betalingen skete i fedtemadder, så de trods alt ikke skulle gå sultne rundt.
Tanken med værket var blandt andet at styrke og inspirere børnenes fantasi og kreativitet i en verden, hvor man oplevede at rationelle krav blev mere og mere fremherskende. Og kigger man på de forskellige malerier, er der da også en tydelig inspiration fra den 'uspolerede' børnetegning at spore i både streg og brug af farver.
Siden har børn og voksne kunnet glæde sig over de forskelligartede motiver og streger, der snor sig op og ned ad væggene, og lykkeligvis er blevet bevaret frem til i dag, hvor lokalerne stadig fungerer som børnehave. Men 73 års daglig brug har sat sine spor, og Kunstkonserveringen har derfor, med støtte fra gavmilde fonde, haft den store glæde igennem det sidste år at restaurere det enestående værk, så det også kan bevares for eftertiden.
Det er et stort held, malerierne i dag er så forholdsvis intakte, som de er, men den daglige slitage har sat spor, og skal værket også bevares for eftertiden, skulle der sættes ind nu, forklarer Chefkonservator Søren Bernsted, som sammen med Asger Jorns søn, Troels Jorn, har arbejdet i mere end 11 år på at få realiseret restaureringen af COBRA-friserne.
"Det gælder for flere af motiverne, bl.a. Asger Jorns, at pudslaget havde løsnet sig fra underlaget med fare for at brække af. Ligeledes var mange af motiverne ridsede eller havde direkte afslag, og alle var generelt skæmmet af overfladesnavs. Især i indgangsrummet, hvor en trappe har dækket for et større felt af Carl-Henning Pedersens dekoration, har årtiers aktivitet på trappen medført betydelig slitage. En anden ting var, at tidligere ombygninger havde resulteret i nedsænkede lofter, som har dækket op til halvdelen af den oprindelige dekoration, ligesom hvid plastikmaling og opsætning af skabe og vægplader flere steder har skjult vægdekorationen, og det ødelagde helhedsopfattelsen af værkerne."
I et af rummene havde tidligere bygningsmalere overmalet væggene med hvid plastikmaling. Et andet rum havde en væg der var overmalet og senere blændet med flere lag gipsplader. Netop spørgsmålet om, hvad - og hvor meget - der gemte sig bag de overmalede vægge, har været et utrolig spændende aspekt ved arbejdet med COBRA-frisen i børnehaven. De malere, der ved en misforståelse havde overmalet væggene, havde nemlig gjort deres arbejde grundigt og sørget for en grundig nedvaskning af malerierne først. Meget var gået tabt, men enkelte steder tittede maleri-fragmenter frem bag den afskallede plastikmaling. Her har Kunstkonserveringen nænsomt fjernet den hvide overmaling flage for flage, hvorefter de meget beskadigede maleri-fragmenter, der blev blotlagt, blev kompletteret. Under arbejdet dukkede også en meget beskadiget signatur op. Det er endnu ikke med sikkerhed verificeret, hvem signaturen tilhører, men indtil videre tyder analysen af den på, at Constant står bag maleriet.